Веселий язичок - артикуляційна гімнастика для розвитку мовлення



Артикуляційна гімнастика

    Одна з важливих складових успішного розвитку мови в дітей віком — правильна артикуляція, тобто узгоджена робота вимовних органів при освіті звуків мови. Саме проблеми з артикуляцією призводять до того, що дитина може неправильно вимовляти чи не вимовляти взагалі деякі звуки. Уникнути таких проблем допоможе артикуляційна гімнастика для дошкільнят.

    Артикуляційна гімнастика для дошкільнят — це сукупність вправ для тренування органів, що становлять апарат артикуляції (губ, язика, м'якого піднебіння). Ці вправи допомагають тренувати положення органів апарату артикуляції, необхідні для правильної вимови звуків.

    Пропоную вашій увазі Казки - гімнастики артикуляції, вони допоможуть урізноманітнити ваші заняття з дитиною і зроблять їх більш цікавими.
(Дорослий розповідає «казку», дитина виконує відповідні рухи.)

    Причини, через які необхідно займатися артикуляційною гімнастикою.
  • Завдяки своєчасним заняттям гімнастикою артикуляції та вправами з розвитку мовного слуху деякі діти самі можуть навчитися говорити чисто і правильно, без допомоги фахівця.
  • Діти зі складними порушеннями звуковимови зможуть швидше подолати свої мовні дефекти, коли з ними почне займатись логопед: їх м'язи вже будуть підготовлені.
  • Артикуляційна гімнастика дуже корисна також дітям з правильною, але млявою звуковимовою, про яких кажуть, що у них «каша в роті».
  • Заняття артикуляційною гімнастикою дозволять усім – і дітям, і дорослим – навчитися говорити правильно, чітко та красиво.
  • Треба пам'ятати, що точна вимова звуків є основою навчання листа на початковому етапі.

    Артикуляційна гімнастика для дошкільнят корисна як боротьби з мовними порушеннями, а й їх профілактики. Займатися такою гімнастикою можна вже у віці двох-трьох років, щоб дитина якомога раніше навчилася правильно вимовляти звуки та слова. Якщо у дитини все одно спостерігаються проблеми з вимовою деяких звуків, слід звернутися до логопеда, який порадить більш конкретні вправи.

    Щоб артикуляційна гімнастика для дошкільнят приносила плоди, треба їй займатися щодня. Усі вправи слід повторювати щонайменше 4-8 разів; якщо статична вправа (тобто полягає в утримуванні певної мімічної пози), виконувати її слід 15-20 секунд. Оптимальний графік занять артикуляційною гімнастикою — 3-4 п'ятихвилинні «підходи» на день, кожен «підхід» повинен містити не більше трьох вправ.

    Найкраще проводити заняття артикуляційною гімнастикою в ігровій формі, вигадуючи кожній вправі кумедну назву. Не потрібно відразу «вивалювати» на дитину всі вправи: почніть із простих і поступово переходьте до складніших. Нові вправи потрібно вводити по одному, перемежовуючи їх із уже знайомими дитині.

    Кожну вправу слід відпрацьовувати певним чином. Спочатку покажіть дитині, як правильно виконувати вправу. Після цього дитина повинна виконати її, дивлячись у дзеркало. Ваше завдання – контролювати виконання вправи та вказувати на помилки (у м'якій формі!).
    Коли дитина освоїть правильне виконання вправи, можна забирати дзеркало. Усі вправи виконуються сидячи.

__________________________________________________________________________

Артикуляційна гімнастика-казка

Казка про Веселого Язичка.

Жив та був Веселий Язичок. 
А в тебе є язичок? Покажи. 
У Веселого Язичка був будиночок. Будиночок дуже цікавий. 
Що то за будиночок? Здогадався? Це рот.  Ось який цікавий будинок був у Веселого Язичка. 
Щоб веселий язичок не вибігав, його будинок завжди був зачинений. 
А чим закритий будиночок? Губами. 
Покажи, де в тебе губи. 
Чи бачиш їх у дзеркалі? Але крім однієї дверцята, у цього будиночка є другі дверцята.



Як називаються ці двері? Зуби. Покажи свої зубки. Подивися на них у дзеркало.

    Якось захотілося Веселому Язичку подивитись на сонечко та подихати свіжим повітрям. Спочатку відчинилися перші двері. Покажи, як вона відкрилася. Так і залишилася стояти відкритою. Не закривай перші двері, поки я не скажу. (У нормі дитина може утримувати таке положення 5-6 секунд без посмикування, поштовхів, куточки губ розтягнуті симетрично.)

    А тепер зачинимо перші двері. Знову відкриємо. Закриємо. (Повторіть цю вправу 3-4 рази. У нормі рух виконується дитиною з повною амплітудою, без загасань, легко, плавно, досить швидко.) Відчинилися двері в будиночку Веселого Язичка, і він висунувся назовні, але не весь, а тільки кінчик. З'явився Язичок і сховався холодно на вулиці.
    У будиночку у Веселого Язичка є постіль, де спить. Подивися, як він спокійно спить. (Мова лежить на дні ротової порожнини розпластаною, без горбків, спокійно, нерухомо.)

    Нехай твій язичок так само спокійно спить. Не буди його, доки я не скажу. (Таке положення також утримується дитиною в нормі 5-6 секунд без поштовхів і посмикувань, бічні краї язика розташовані симетрично.) Закриємо спочатку дві двері, а потім перші.

    Наш язичок дуже веселий, він любить веселитися, стрибати, іноді навіть дістає до стелі. Стеля в будинку Язичка називається небо. Нехай твій язичок дострибне до стелі і погладить небо. А тепер нехай язичок дістане стелю і посидить там трохи. (Рух повинен виконуватися лише язиком, без допоміжних рухів губ і нижньої щелепи. Рот широко відкритий. Спокійно, без посмикування язик утримується нагорі протягом 5-6 секунд.)

    Потім Веселий Язичок спустився вниз, знову підстрибнув до стелі. Спустився. Підстрибнув... (Вправа повторюється кілька разів. Дитина в нормі відразу знаходить правильне положення мови, рухи виконує легко, швидко, з повною амплітудою.) Настрибався язичок, втомився і пішов спати. Нехай трохи відпочине.

    Наступного дня Язичок вирішив ще раз перевірити, чи не стало тепліше. Коли всі двері були відчинені, Язичок виглянув, подивився вліво, вправо, вгору, вниз (дитина повинна знати напрямки руху мови, відразу знаходити потрібне положення, намагатися виконати їх у повному обсязі), відчув, що стало холодніше і пішов у свій будиночок. Спочатку зачинилися одні двері, а потім і другі.

Ось і вся казка про Веселого Язичка.

Немає коментарів:

Дописати коментар